Gemini indgår i cyklussen Circulus Stellae, der består af 4 orkestersatser med inspiration fra astrologiske stjernetegn. Foruden Gemini findes (indtil videre): Aries (vædderen), Aquarius (vandbæreren) og Pisces (fiskene). Disse satser har samme musikalske grundstof som de tilsvarende satser i klavercyklussen Liber Eclipticae.
Gemini/tvillingerne beskrives i astrologisk tradition som et stærkt kommunikerende tegn, der foretrækker at omgive sig med mindst en anden person, så der kan udveksles hurtige, muntre og kloge (men ikke fortrolige) replikker.
«Gemini» var en venlig og poetisk anden sats … Komponisten havde forstået at boltre sig i det store orkestermedium på en legende og tilgængelig facon og samtidig beholde sin egen kompositoriske stil.
(Kristeligt Dagblad)
.. sikre fornemmelse for orkestergrupperne … nutidig impressionisme på traditionens grund.
(Frederiksborgs Amtsavis)
… fin legeglæde i de associationsrige karaktertegninger og sikker og smuk orkesterbehandling … klare energiladede konturer og stillestående orkestral simren, hvor den entydige fremdrift pludseligt breder sig ud i statiske flader – eller en ubestemmelig ulmen samler sig og rejser sig i klare linier.
(Berlingske Tidende)
… tæft for at skrive for stort orkester … Det er svært at finde svagheder i hans måde at behandle orkesteret på i dette imponerende «stjerneværk» … en talende tvilling. Christensens formsans er usvigelig sikker som hans sans for det poetiske, der bliver realiseret med en forbløffende veludviklet klangbehandling.
(Jyllands-Posten).