Af en eller anden grund dukker der ofte en tanke om krystaller op i den christensenske værkliste – og ofte i samspil med lys, der med sine facetter kan give indtryk af foranderlighed. I Chemin de diamant var det dog forestillingen om, at selv en af verdens stærkeste sten, diamanten, engang i tidernes morgen var flydende, der gav gode ideer til stykket.
At franskkyndige ud over at høre diamantens “vandring” fra lavastadiet til den tætte sten også kan høre “diamant-tog” i stykket, kan man – skønt det ingenlunde er tilsigtet – måske ikke fortænke dem i …
Værket foreligger på 2 CD’er: Paula 155 og Norsag 113
Frapperende nytænkt instrumentation … hvor den fremstormende Mogens Christensen udmaler stenens vej fra flydende til krystallinsk tilstand. En dunkende tremolopuls afslører de lange strenges dominerende overtoner, der tilsidst står tilbage.
(Politiken)
Mogens Christensen is one of the most important Danish composer today. His Le Chemin de Diamant for cello and bass is the most recent composition on this disc; written in 1996 it is a startling work, making innovative use of the textures and tessitura of both instruments; it is often difficult to tell the instruments apart. A kind of energetic ”molto perpetuo” changing slowly into one of the most effective harmonic passages that I have heard; this is a substantial addition to the cello/bass duo repertoire.
(Bass Player, USA)
En diamant af en komposition.
(Jyllands-Posten)
Et heftigt pulserende værk, hvor Christensen leger med tid og tempo med sin aldrig svigtende sans for det poetiske.
(Jyllands-Posten)
... and cellist Niklaas Veltman joins Malmquist for an exciting rendition of Mogens Christensen’s Le Chemin de Diamant, making the most of a various images it conjures up.
(Double Bassist)
… Speciellt gillar jag farvattnena runt … Mogens Christensen … för alla färgerna och det gode berättandets skull.
(Norrköping Tidningar)